runt o runt o runt... livet i ett hamsterhjul!!



måndag 28 december 2009

* PROFIL-ANALYS

Nån som gjort det?
Jag har gjort en genom jobb. Alla som ville fick göra det. Man fick ett "program" på datorn med en massa frågor, som man skulle svara på snabbt...
Nån vecka senare fick men ett kompendie med en massa papper, analyser, tabeller, "tårtor" osv.
Men det va rätt kul. För gud vad mycket stämde in på mig!! :-D
Om hur man är i grunden, hur man är i sitt anpassade beteende, hur andra ska bemöta mig, hur andra uppfattar mig.
Jag är iaf en GUL person. En INSPIRATÖR! Både i grunden och i mitt anpassande!
Finns 8 olika, blå; IAKTAGARE, blå-röd; ORGANISATÖR röd; VERKSTÄLLARE, röd-gul; MOTIVATÖR, gul; INSIRATÖR, gul-grön; HJÄLPARE, grön; STÖDJARE, grön-blå; SAMORDNARE.
O så kan man vara det i olika grader, o tom olika färger, men jag är enbart GUL! :-D
Under den allmänna beskrivningen av mig stod det bla:
A = Jag ;-)
A tycker inte om alltför närgången övervakning och kontroll. Hon kommer sannolikt bäst till sin rätt i situationer då det handlar om viktiga saker som värderingar, omdömen och känslor.
A har en tenden att bryta mot givna regler och sen försöka övertyga dig om att det var rätt att göra det.
Hon kommer förmodligen försöka övertyga ömgivningen om att hennes åsikter är de rätta.
Hon tror regler är till för att underlätta för henne snarare än att hon skall följa dem.
A har en tendens, som hon själv anser är en tillgång, att tala vänligt, övertygande och länge. Hon har en tendens att översälja vissa idéer.
Ibland kan det avslöjas att hon har för lite fakta och siffror att stödja sina idéer med.
En del tycker att hon pratar för mycket och visar för mycket kännslor.
Hon är optimistisk när det gäller sin förmåga att påverka andra att tänka i samma banor som hon själv.
Hon blir lätt entusiastisk över sådana som påverkar henne.

Sen stod det även att jag tex är en dålig lyssnare i grunden, men anpassar mig för att vara en bättre.

UNDVIK KOMMUNIKATIONSPROBLEM:
När du pratar med A bör du tänka på att inte:
* Utgå ifrån att hon hört vad du sagt
* Lämna beslut i luften
* Låta henne byta satalsämne innan du talat till punkt
* Ge henne order
* Dagdrömma med henne, då förlorar ni tid
* Skapa regler eller dominera samtalet för mycket
* Ta åt dig äran för hennes idéer

UPPFATTNINGAR:
Vanligtvis ser A sig själv som:
* Entusiastisk
* Övertygande
* Utåtriktad
* Inspirerande
* Optimiskisk

Andra ser A som...
(under måttlig stress:)
* Framfusig
* Alltför optimistisk
* Orealistisk
(under extrem press och stress:)
* Alltför självsäker
* Dålig lyssnare
* Pratsjuk
* Påflugen

Osv osv... finns hur mycket som. Hur jag funkar i en arbetsmiljö, hur jag beter mig i problemlösning, hur jag helst vill jobba, hur jag blir motiverad, punkter på vad jag kan förbättra m.m.
Hela vår avdelning har gjort detta testet, så nån gång snart ska vi ha en genomgång av hela. Tanken är att det ska hjälpa oss att förstå varandra, lättare kommunicera och jobba som ett team.
Tycker iaf att det är väldigt intressant.
Har läst 2 av mina arbestkamratera papper, o det är verkligen olika resultat o passar in på dem!
:-D

Om det är nån som orkat läsa ända hit... ja, då kanske ni känner mig lite bättre, eller så kanske ni har kännt igen vissa grejer??!!

:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar