runt o runt o runt... livet i ett hamsterhjul!!



torsdag 16 september 2010

* LOGISTIK

Ja hur ska jag göra... Börjat kolla upp de olika sättern för mig att ta mig från vårt nya he,. med 2 barn, till dagis, från dagis mot jobbet.
Detta så smidigt, billigt o snabbt som möjligt!!
Inte lätt!

Alt 1. Cykla med 2 barn, hemifrån till dagis, från dagis mot bussen (= ca 20 min?). Sen buss i ca 40 min. 3 min promenad till jobb...
Tid: Från dörr till dörr, ca 1 h. Pris 700 kr/mån.
Bra: Allt inom kort avstånd.
Dåligt: Lång buss-resa. Relativt smidigt, men tidskrävande

Alt 2. Cykla med 2 barn, hemifrån till dagis, från dagis mot tåget (ca 30 min?). Tåg i 15-20 min... 3 min promenad till jobb...
Tid: Från dörr till dörr, ca 45 min. Pris 700 kr/mån
Bra: Kort restid
Dåligt: Lång cykeltur till tåget. Bökigt.

Alt 3. (Köpa en bil till.) Köra till dagis, från dagis (ca 10 min?) mot stan (15-20 min?). Parkera gratis/billigt, gå eller cykla sista biten. 5 min cykel eller 10 min promenad...
Tid: Från dörr till dörr, ca 35 min? Pris 1500-2000 kr/mån
Bra: Lätt, smidigt, snabbt
Dåligt: Dyrare (pris för ny bil ej medräknat!! ;-))

Alt 4. (köpa bil, men...) Köra till dagis, från dagis mot tåg (ca 15 min?). Tåg i 15-20 min... 3 min promenad till jobb...
Tid: Från dörr till dörr, ca 30 min? Pris 1000 kr/mån?
Bra: Lite lättare, billigare än alt 3...
Dåligt: Både köra samt pendla... Onödigt bökigt, in o ut ur bil. Passa tider osv.

Haha... ja, jag funderar, tänker, analyserar o funderar lite till!
Tanken e att jag även ska gå ner i tid, så den tiden (dvs mindre lön) ska ju inte försvinna i restid!!
Får väl testa på o se... men vill ha ett färdigt recept. Packat o klart! :-D
Allra helst vill jag köra. Hatar att cykla när det e kallt!
:-)

4 kommentarer:

  1. Tycker definitivt alt 2. Se cykelturen som gratis vardagsmotion, införskaffa ett ordentligt vindtätt regnställ så känns det lite lättare att cykla i alla fall. Så himla dyrt med två bilar...
    Du vänjer dig vid pendlingen.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, vi får se... Trivs ju med att köra, är rätt bekväm av mig.
    Eller så e det för att jag i alla år cyklat till o från jobb, oavsett årstid, väder o temperatur!!
    Har cyklat själv, sen med ett barn bak, sen cyklat med 2 barn, en fram o en bak. O nu av o på med cykel-kärra...
    Hade varit skönt att slippa klä sig med 15 lager, svettas igenom det inre lagret, köpa en ful tjock jacka osv osv...
    O så känns det inte riktigt "rättvist" att jag som ska hämta o lämna barnen, gå ner i tid för att de ska ha kortare dagar, är den som ska cykla. :-(
    Ja, vi får se. Får räkna på det...
    Som du hör, så lutar det faktiskt åt en bil till... Livet, eller vardagen o framför allt morgnarna, blir jäkligt mycket enklare.
    ;-)

    SvaraRadera
  3. Nä... Just nu så jobbar han utanför Lund. O då hade han fått starta kl 5 för att hinna vara där kl 7
    (byta buss 2 gånger!)
    :-(
    Vi får räkna på det helt enkelt, tid o pengar! ;-)

    SvaraRadera